Main Article Content

چکیده

یکی از موضوعاتی‌که امروزه در جوامع شهری همیشه در قدم اول از آن سخن زده میشود موضوع امنیت فضا و شهروندان یک شهر است، امروز، جرم و احساس ناامنی در مقابل آن، در محلات شهری مخصوصاً در کشورهای رو به انکشاف مانند افغانستان از دغدغههای اصلی شهروندان به شمار میرود و آسیبهای مؤثری را در رشد اجتماع و شهر میتواند وارد نماید. هدف این پژوهش، بررسی نقش کیفیت منظرشهری در احساس امنیت در شهرک مهدیه (شهر کابل) است. شهرک مهدیه در ناحیه سیزدهم شهر کابل موقعیت دارد که بطور غیر پلانی اعمار گردیده است و بدون در نظرداشت موضوعات استاندارد شهری و شهرسازی است که آسیب-های زیادی را میتواند وارد نماید. شاخصها و معیارهای که در این پژوهش بابت کیفیت منظرشهری در احساس امنیت در نظر گرفته شده است عبارتند از: حس مکان، هویت مکان، خاطره انگیزی، خوانایی، ادراک عمومی و لذت بصری، فرم و ریخت شناسی، که این معیارها دارای زیرمعیارهای زیاد دیگری نیز است  که به عنوان شاخصهای منظرشهری برای سنجش احساس امنیت شهروندان در فضای شهرک مهدیه درنظر گرفته شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع کاربری، تحلیلی-توصیفی درنظر گرفته شده است، جمع آوری اطلاعات و معلومات بطور کتابخانهای- میدانی است. برای تجزیه و تحلیل از روش سوات( SWOT) استفاده شده است، که مهمترین موضوعات را شامل نقاط (قوت، ضعف، فرصت، تهدید) ها در نظر گرفته شده است و موقعیت سازمان معلوم گردید که سازمان در موقعیت محافظه کارانه یا همان انطباقی (WO) قرار گرفته است و باید ضعفها را به حداقل برسانیم و بیشترین استفاده از فرصتها صورت گیرد.


برای تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهش تعداد 355 پرسشنامه درنظر گرفته شده است که بررسی فرضیه ها توسط برنامه کمپیوتری (SPSS) درنظر گرفته شده است که فرضیه اول و ارتباط معنی داری بین شاخص­های هویت مکان و خوانایی در شهرک مهدیه وجود دارد و فرضیه دوم به علت و دلیل اینکه توسط آزمون  فریدمن موضوع خوانایی، احساس تعلق و خاطره انگیزی در اولویت قرار ندارد، رد شده است.

کلمات کلیدی

Urban landscape quality of urban space feeling of security Mahdia town Kabul city فضای شهری کیفیت فضایی میدان دهمزنگ دهبوری کابل

Article Details

ارجاع به مقاله
رهنورد ا. م. ., عامری سیاهویی ح., & اقبال س. ع. . (2021). نقش کیفیت منظر شهری در احساس امنیت شهروندان (مورد مطالعه: ناحیه سیزدهم شهرکابل، شهرک مهدیه). مجله علمی پژوهشی شهرسازی و مهندسی, 2(1), 40–68. https://doi.org/10.48199/.v2i1.29
دانلود ارجاعات
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
BibTeX

References

  1. آتشین بار، م (1388). تداوم هویت در منظرشهری، چاپ مجله باغ نظر، شماره 12، سال ششم، صص 56-45.
  2. امین زاده، ب (1389). ارزیابی زیبایی و هویت مکان. چاپ نشریه هویت شهر، سال پنجم، شماره 7، صص 14- 3.
  3. احمدی، ع .(1385). امنیت و احساس امنیت، فصلنامه تخصصی و کاربردی مطالعات امنیت اجتماعی، شماره چهارم و پنجم، انتشارات آشنایی، صص 68-56، تهران.
  4. احسانی فرد، ع و همکاران. (1392). ارزیابی میزان احساس امنیت شهروندان در شهرهای جدید مطالعه موردی: شهر جدید اشتهارد. فصلنامه مدیریت شهری، شماره 31، صص 334-317.
  5. بحرینی، سید ح و طبیبیان، م .(1377). مدل ارزیابی کیفیت محیط زیست شهری. مجله محیط شناسی، دوره 24، شماره 21.
  6. بحرینی، سید ح (1377). فرایند طراحی شهری، دانشگاه تهران، تهران.
  7. بهزادفر، مصطفی (1381). سیما و منظر شهری، تجارب جهانی و چشم انداز آینده، مجموعه مقالات همایش بین المللی نگاه نخست، زمستان 1384، تهران.
  8. بل، سایمون (1382). منظر، الگو، ادراک فرآیند، ترجمه بهناز امین زاده، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  9. بهزادفر، م (1387). واژه نامه مفاهیم طراحی شهری. طرح تحقیقاتی انجام شده در مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، تهران.
  10. پاکزاد، جهانشاه، (1381). نقش فضاهای شهری در تامین امنیت اجتماعی. شهرداری¬ها، سال چهارم، شماره 41.
  11. پاکـزاد، جهانشـاه، (1382). پدیدارشناسی نمای ساختمانهای مسکونی و سـیر تکوینی توقعات از آن، نشـریه هنرهـای زیبـا.
  12. پاکزاد، جهانشاه، (1385). مبانـی نظـری و فرآینـد طراحـی شـهری، تهـران: شـهیدی
  13. توسلی، م، (1276). قواعد و معیارهای طراحی فضای شهری، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، تهران.
  14. جان لنگ، (1393)، طراحی شهری، (ترجمه سید حسین بحرینی)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
  15. حافظ نیا، م رضا. (1395). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، ( تجدید نظز اساسی با اضافات)، تهران: انتشارات سمت.

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده